zo. jan 29th, 2023
Overgewicht bestrijden met sporten

Bewegen is goed voor lichaam en geest. Dat weet eigenlijk iedereen, en toch doen we het gemiddeld genomen veel te weinig. Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd: het zorgt voor een nieuwe groep aan lichamelijke klachten. Niet alleen de zithouding zorgt voor rugklachten, of krijg je last van RSI of een muisarm, ook kan het zorgen voor overgewicht.

Overgewicht, wanneer heb je dat?

Het overgewicht is te meten met de body mass index (BMI). Je kan dit berekenen door je gewicht te delen door je lengte, en nogmaals te delen door je lengte. Hierbij een rekenvoorbeeld. Stel je bent 1.75 meter en je gewicht is 74 kilo. Dan wordt dit de rekensom: 74 / 1,75 / 1,75. De uitkomst ervan is 24,16. En daarmee heb je nog net een gezond gewicht.  Ben je iets kleiner of weeg je iets meer, dan is er dus al sprake van overgewicht. Het overgewicht berekenen met tabel kan op Zorgvergelijker. Met deze officiële rekenmethode kan je dus het vetpercentage in je lichaam meten, en kan je ook ondergewicht aantonen.

Tijd om te kijken naar mogelijkheden om te bewegen.

Bewegen hoeft niet intensief te zijn.

Zwemmen heeft allerlei voordelen, maar dat heeft rustig wandelen ook. Door verspreid over de dag in beweging te zijn behaal je van allerlei voordelen.

  • Je spieren komen in beweging
  • Je hartslag stijgt
  • Je bloed pompt sneller rond
  • Er komen meerdere euforische stoffen vrij in je hersenen

En juist deze lichaamsveranderingen ten opzichte van zitten zijn enorm belangrijk. Je kan je kantoorbaan waarbij je veel zit, dan ook prima afwisselen met wat beweging.

Probeer eens te voet of met de fiets naar je werk te gaan, en loop in de pauze eens een blokje om. Ook goed voor wat ‘frisse lucht’. En ook tijdens het werk kan je tijdens een belletje rustig een stukje lopen, je kent vast wel collega’s die je dat ook ziet doen.

Door adminde